تركیه قصد دارد فصل جدیدی در روابط خود با فرانسه بگشاید
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، 'عبدالله گل' رییس جمهوری تركیه دوشنبه شب با ارسال پیامی به 'فرانسوا اولاند' رییس جمهوری منتخب فرانسه خواستار گشوده شدن صفحه جدیدی در مناسبات دوكشور شد.

گل در پیام خود كه توسط سفارت تركیه در پاریس به الیزه ارسال شد، برای اولاند در دوران ریاست جمهوری اش آرزوی موفقیت كرد و انتظارات تركیه در دوره جدید از فرانسه را تبیین نمود.

رییس جمهوری تركیه با اشاره به تنش هایی كه در دوره اخیر در مناسبات دو كشور ایجاد شده است، گفت: می خواهیم در دوره جدید این تنش ها برطرف شود.

شبكه خبری تلویزیون دولتی تركیه نیز از فرانسه خبر داد 'پیر موسكویچ' رییس كمپین انتخاباتی اولاند گفته است رییس جمهوری جدید فرانسه قصد دارد به زودی با 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه تلفنی گفت و گو كند.

اردوغان یكشنبه شب قبل از سفر به اسلوونی در جمع خبرنگاران گفته بود: ما امیدواریم دوره جدیدی در روابط فرانسه و تركیه آغاز شود.

وی ابراز امیدواری كرد پیام های عوام فریبانه ای كه در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مطرح شد، در عمل در سیاست بازتاب پیدا نكند. در چنین وضعی این موضوع اثر نا مطلوبی بر روابط تركیه - فرانسه خواهد داشت.

در دی ماه سال گذشته تركیه در واكنش به تصویب لایحه مجازات انكاركنندگان نسل كشی ارامنه توسط فرانسه، با دادن هشدار به پاریس، هرگونه ارتباط نظامی و دیپلماتیك میان تركیه و فرانسه را ممنوع اعلام كرد.

اردوغان نیز در واكنش به این اقدام قانونگذاران فرانسه، سفیر تركیه در پاریس را فراخواند و تمامی دیدارهای سیاسی میان دو كشور تركیه و فرانسه را ممنوع اعلام كرد.

اردوغان گفته بود: این قانون بر اساس نژادپرستی، تبعیض و اجنبی پرستی است. ما در روابط خود با فرانسه تجدید نظر می‌كنیم. هیچ‌گونه نسل‌كشی در تاریخ ما وجود نداشته است. ما این امر را نمی‌پذیریم.

مجمع ملی فرانسه در اقدامی در دی ماه گذشته، لایحه مجازات انكاركنندگان نسل كشی ارامنه را تصویب كرد كه به دنبال این امر اردوغان تأكید كرد كه فرانسه 15 درصد از جمعیت الجزایر را قتل عام كرده است.

فرانسه یكی از شركای مهم تجاری تركیه است و شركتهای فرانسوی سرمایه گذاریهای قابل توجهی در تركیه دارند. تركیه و فرانسه به رغم پیامهای آتشین به یكدیگر سعی كردند در این دوران پرتنش اقتصاد و تجارت را از تاثیر پذیری در تنش های سیاسی دور نگه دارند. نقش بخش خصوصی دوكشور در این راستا بسیار موثر بود.

حجم تجارت تركیه و فرانسه در سال گذشته نزدیك به 15 میلیارد دلار بود كه 3/6 میلیارد دلار آن را صادرات تركیه به فرانسه تشكیل می داد.

خاورم/2011**230





:: برچسب‌ها: کانادا , کنسرت ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: